امروزه فروشگاه های بزرگ، رستوران ها و دیگر مراکز تجاری که تعداد زیادی مراجعه کننده دارند برای بهبود ارائه خدمت به مشتریان خود راه های مختلفی را برمی گزینند. از جمله استفاده از صندوق های مجهز فروشگاهی که ضمن راه اندازی و حسابرسی سریع، متصدی فروش را کمتر دچار اشتباه می کنند. مهم تر از همه این که آمار دقیقی از فروش لحظه ای، روزانه، هفتگی و حتی سالیانه را ثبت خواهد نمود. این امر برای امور حسابداری و انبارگردانی بسیار مفید می باشد. در مقاله پیش رو ضمن تعریف مختصر از صندوق فروشگاهی در مورد مشخصات بهترین صندوق فروشگاهی توضیحاتی خواهیم داد.

صندوق فروشگاهی چیست؟

صندوق فروشگاهی یا (POS) دستگاهی است که متشکل از سخت افزار و نرم افزار حسابداری فروشگاهی می باشد که باعث سهولت خرید مشتریان می شود. امروزه این صندوق ها مجهز به نرم افزار و اتصال به کامپیوتر می باشد.

انواع صندوق فروشگاهی (POS) بسته به انتظاری که از آن می رود و کاری که از آن توقع داریم مدل های متفاوتی دارد. ولی در کل می توان به سه دسته تقسیم نمود:

  • صندوق فروشگاهی ECR
  • صندوق فروشگاهی POS
  • صندوق فروشگاهی لمسی

در ادامه با توجه به مشخصات بهترین صندوق فروشگاهی، هر کدام از مدل ها را توضیح می دهیم.

صندوق فروشگاهی ECR

این مدل صندوق فروشگاهی به عنوان نوع میان رده شناخته می شود و بیشتر مناسب فروشگاه های کوچک می باشد. این صندوق مجهز به دو نمایشگر می باشد که یکی ویژه متصدی و دیگر ویژه مشتری است و از نوع دیجیتال می باشد‌. از این نوع صندوق بیشتر در داروخانه ها، سوپرمارکت ها و قنادی ها استفاده می گردد. از دیگر مشخصات این صندوق فروشگاهی کشوی مخصوص اسکناس است که دارای چهار قسمت ویژه اسکناس و دو قسمت ویژه سکه می باشد. این کشو بخاطر ایمنی دارای قفل مخصوص است.

صندوق فروشگاهی POS

این مدل از صندوق فروشگاهی برای سرعت بخشیدن بیشتر به فرایند فروش استفاده می شود. با استفاده از این مدل صندوق فروشگاهی علاوه بر ثبت فروش و سفارش گیری می توان از میزان سود و گردش موجودی کالا در فروشگاه و انبار به صورت لحظه ای باخبر شد. این صندوق فروشگاهی از ظاهری زیبا برخوردار بوده و از لحاظ ساختاری می توان آن را یک دستگاه کامپیوتر تاچ با قابلیت صنعتی و طول عمر بالا نام برد که به دلیل تاچ بسیار بالا و قوی نیازی به صفحه کلید و موس ندارد. این مدل صندوق به دلیل فضای کمی که اشغال می کند مورد استقبال فروشگاه های بزرگ ، هایپرها و فست فودها قرار گرفته است. این صندوق فروشگاهی نیازی به صندوق پول ندارد. اما شرکت ها بخاطر موارد استثنایی که ممکن است پیش بیاید به صورت پکیج همراه با صندوق به درخواست کنندگان تحویل می دهند.

صندوق های فروشگاهی TOUCH POS (لمسی)

در مشخصات بهترین صندوق فروشگاهی این مدل یکی از بهترین ها است. این مدل از صندوق فروشگاهی لمسی بوده و در مقایسه با انواع قدیمی توان از ویژگی های بهتری از جمله حذف کیبورد نام برد.

از این مدل صندوق فروشگاهی به عنوان پیشرفته ترین نوع pos می توان نام برد. استفاده از این مدل صندوق فروشگاهی شما را از داشتن کامپیوتر بی نیاز خواهد نمود و کلیه قطعات، ابزارها و پردازشگر را در خود جای داده است.

مشخصات بهترین صندوق فروشگاهی

مسلما برای خرید صندوق فروشگاهی و انتظاری که از این صندوق دارید می توانید نوع مورد نظر خود را انتخاب کنید‌.

اگر دارای فروشگاهی کوچک هستید لزومی ندارد که از یک صندوق پیشرفته استفاده نمایید. اما یک صندوق فروشگاهی خوب بایستی بتواند حداقل موارد زیر را به خوبی به انجام برساند:

سرعت عملکرد بالا

اگر دارای فروشگاه بزرگی هستید حتما سرعت راه اندازی مشتری در صدر برنامه ها می باشد. بنابراین از صندوقی استفاده کنید که در این مورد بتواند احتیاج شما را برآورده کند. این یکی از مشخصات بهترین صندوق فروشگاهی است.

ذخیره سازی اطلاعات فروش

از دیگر مواردی که یک صندوق فروشگاهی را متمایز و برتر می کند فضای ذخیره اطلاعات در بخش فروش می باشد. چرا که ممکن است مواردی پیش بیاید که بعد از گذشت چند مدت مشتری نیاز به بررسی حساب خرید خود داشته باشد و دستگاه بایستی توان آن را داشته باشد که با ارائه فاکتور و تاریخ خرید اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهد‌.

ثبت موجودی فروشگاه و انبار

از مشخصات بهترین صندوق فروشگاهی می توان به قدرت ذخیره و ثبت موجودی فروشگاه و انبار اشاره نمود‌. بدین معنی که ضمن نشان دادن اطلاعات به صورت لحظه ای امکان آن را داشته باشد که کسری های فروشگاه را اعلام نموده تا از انبار تامین گردد. ضمن این که موجودی دقیق انبار را نیز به نمایش بگذارد تا در صورت احتیاج نسبت به تهیه اقلام اقدام گردد.

ارائه اطلاعات موجودی نقدی و وضعیت حساب های بانکی

از دیگر ویژگی های یک صندوق خوب فروشگاهی می توان به این مسئله اشاره نمود که بر اساس فروش و مبالغ ورودی به حساب فروشگاه موجودی حساب را مشخص کند. ضمن این که اطلاعات مربوط به زمان پرداخت بدهی ها و یا وصول مطالبات را نشان دهد.

وضعیت حقوق پرسنل ‌از مشخصات بهترین صندوق فروشگاهی

یکی از مواردی که صندوق فروشگاه خوب دارد این که می تواند لیست حقوق پرسنل شاغل در فروشگاه را در خود ذخیره کند. اگر در طول ماه کالا یا مبلغی را برداشت کنند در صفحه برداشت های مخصوص به خود و صفحه اصلی فروشگاه در بخش مخصوص به خود(هزینه ها) ذخیره کند.

سخن آخر

در این نوشته از وب سایت رایما سافت ما به بررسی مشخصات بهترین صندوق فروشگاهی پرداختیم. کلام پایانی این که برای صندوق فروشگاهی، ارجحیت با نوع فروشگاه و نیاز به نوع صندوق می باشد. در صورتی که قصد خرید  نرم افزار فروشگاهی عمومی یا نرم افزار فروشگاهی رستوران برای محل کسب و کار خود دارید بهتر است قبل از انجام هر کاری با افرادی که در این زمینه از اطلاعات کافی برخوردار هستند مشورت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *