در اقتصاد و تجارت یکی از مسائلی که همیشه مورد توجه می باشد گردش مالی است که بایستی به دقت مورد توجه و بررسی قرار گیرد. در مسئله مالی یکی از فرایندهای خرید و فروش گردش موجودی کالا می باشد که در مقاله پیش رو در مورد آن توضیحات بیشتری خواهیم داد.

گردش موجودی کالا

صاحبان شرکت های تولیدی و تجاری و مدیران این شرکت ها همیشه در تلاش هستند تا هر چه سریع تر کالای تولیدی خود را به قیمت و سود مناسب بفروش برسانند. چرا که موجودی کالا تا زمانی که وارد بازار نگردیده و به فروش نرسیده است هیچ سودی را برای صاحب کالا نخواهد داشت. ضمن این که کالایی که سریع تر به فروش برسد چرخه تولید سریع تر بکار افتاده و ضمن سودرسانی بیشتر احتمال کهنه شدن و از مد افتادن کالا را نیز شامل خود نمی گرداند. علاوه بر این ماندن بیشتر کالا مستلزم هزینه های دیگری مانند انبارداری و غیره خواهد گردید. با توجه به موارد گفته شده عرضه هرچه سریع تر کالا به بازار می تواند نشانه موفقیت در عرضه تولید باشد و محاسبه این فرایند نشان دهنده هزینه های انجام شده در مسیر تولید تا به تولید می باشد.

مطالب مرتبط : مراحل چرخه حسابداری

گردش موجودی کالا در نرم افزار فروشگاهی

دوره گردش موجودی کالا، یکی از نسبت های فعالیت شرکت ها می باشد. به فاصله زمانی بین دریافت مواد اولیه و تبدیل آن به کالا و فروش آن به خریدار دوره گردش موجودی کالا گفته می شود.

در این مورد بایستی متذکر شویم که کوتاه بودن این بازه زمانی نشان دهنده سرعت بالای شرکت در فرایند تولید و فروش محصولات می باشد و طولانی شدن این فرایند نشان دهنده کاهش فروش و افزایش موجودی آن می باشد.

کاربرد گردش موجودی کالا

اگر بخواهیم در مورد کارایی گردش موجودی کالا صحبت کنیم بایستی گفت که در این مورد نوع فعالیت و این که تولید شما در چه زمینه ای می باشد مطرح نیست. زیرا دارایی های شما بایستی به عنوان سرمایه مورد استفاده قرار گیرد. مهم این می باشد که چگونه یک تولیدی دارایی های خود را به صورت کامل مورد استفاده قرار داده و بدهی های خود را به صورت خوبی مدیریت می کند.

در این مورد متوسط گردش موجودی کالا یکی از نسبت های کارایی می باشد که می تواند نشان دهنده تخصیص منابع در مرحله نهایی باشد.

نحوه محاسبه نسبت گردش موجودی کالا

برای این محاسبه از دو روش استفاده می گردد:

گردش موجودی با تقسیم فروش بر متوسط موجودی محاسبه می گردد

در روش دوم گردش موجودی کالا با استفاده از هزینه کالاهای فروخته شده به جای فروش محاسبه می گردد که هزینه کل موجودی می باشد.

گردش موجودی کالا چه اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهد داد؟

محاسبه این گردش موجودی نشان دهنده میزان سرعت فروش موجودی کالای یک شرکت می باشد و پایین بودن این سرعت دلیل بر مقدار فروش کم و ضعیف بودن آن می باشد. ضمن این که می تواند نشان دهنده موجودی بیش از حد کالا باشد. از طرف دیگر هر چه سرعت فروش بالاتر باشد نشان دهنده فروش قوی و یا عدم موجودی کالا ست.

نکته اساسی و مهم در‌این محاسبه این می باشد که مدیران تولید از این طریق عملکرد کاری خود را خواهند سنجید. نسبت به رفع اشکالات و برنامه ریزی های جدید اقدامات لازم را به عمل خواهند رساند. این کار با نرم افزار حسابداری فروشگاهی ساده می شود.

سخن آخر

در این نوشته از وب سایت رایما سافت ما به بررسی گردش موجودی کالا پرداختیم. در امور حسابداری و گردش مالی و موجودی کالا بخاطر این که دچار اشتباه نشوید حتی اگر از نرم افزار حسابداری نیز استفاده می کنید بهتر است برای دقت و اطمینان بیشتر حتما در امر حسابرسی های پایان دوره مالی از حسابدار خبره و باتجربه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *