برخی از مشاغل در کشور وجود دارند که با توجه به نوع خدمات، به موجب قانون از پرداخت مالیات معاف هستند. مالیات یکی از روش‌های تامین نیازهای مالی دولت‌هاست که به روش‌های مختلفی از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد و … از همه‌ی اشخاص شاغل دریافت می‌شود. این مالیات‌ها در جهت بهبود ارائه خدمات در بخش‌های مختلف صرف می‌شود. نحوه و میزان دریافت مالیات در هر سال ممکن است توسط دولت دچار تغییر و تحولاتی شود. با وجود اینکه مالیات از تمامی مشاغل دریافت می‌شود ولی برخی شغل‌ها هستند که بدون پرداخت مالیات در کشور فعالیت می‌کنند و اصطلاحا مشمول معافیت‌های مالیاتی هستند.

مشاغل معاف از مالیات:

مشاغل معاف از مالیات

  • مشاغل و صنایع صادراتی

از مهمترین روش‌هایی که نیاز ارزی کشور را تامین می‌کند صادرات است. برای کاهش چالش‌ها در بخش صادرات و خدمات خارج از کشور، مشاعل مربوط به صادرات به طور کامل از پرداخت مالیات معاف هستند.

  • مشاغل تربیتی، ورزشی و آموزشی

مشاغل مرتبط با حوزه آموزش و پرورش از مهمترین مشاغل موجود در کشور هستند که با توجه به نقش آن در توسعه و رشد علمی و در راستای ارتقای خدمات از پرداخت مالیات معاف بوده و می‌تواند بدون پرداخت مالیات فعالیت کند.

  • مشاغل مربوط به بخش کشاورزی، عشایری و روستایی

کشاورزی یکی از مهم‌ترین مشاغل تولیدی در کشور است که در مناطق روستایی رواج بیشتری دارد. دامپروری و تولید محصولات دامی نیز از جمله عمده مشاغل جامعه عشایری است که این دو بخش در تامین نیازهای غذایی کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند. از این رو کارگران، صیادان و صنوف مربوط به جامعه عشایری و روستایی با هدف ارائه هر چه بهتر خدمات در جهت تامین نیازهای ضروری جامعه در میان مشاغل معاف از مالیات قرار می‌گیرند.

  • مشاغل و موسساتی که در بنگاه‌های تولیدی سرمایه گذاری می‌کنند

اشخاص و موسساتی که در بنگاه‌های تولیدی کشور سرمایه گذاری می‌کنند بر اساس قانون 138 مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف هستند. این قانون در جهت حمایت از بخش سرمایه گذاری در کشور وضع شده است.

  • مشاغل معدنی، تولیدی و گردشگری

صنوف مرتبط با بخش‌های گردشگری، معادن و فعالیت‌های تولیدی، نیز در زمره مشاغل معاف از مالیات قرار می‌گیرند.

  • مشاغل موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی

با توجه به نقش قابل توجه مناطق آزاد در ارز آوری و همچنین با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی، صنوف فعال در این بخش نیز جزء مشمولین معافیت مالیاتی قرار می‌گیرند.

  • مشاغل حوزه هنر و فرهنگ

مشاغل مرتبط با حوزه هنر و فرهنگ با هدف کمک به هنرمندان از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

  • مشاغل خانگی

از آنجایی که تامین سرمایه مشاغل خانگی توسط بانوان انجام می‌گیرد و اکثریت این مشاغل با سرمایه کم ایجاد می‌شوند، بر اساس قانون این مشاغل از پرداخت مالیات معاف هستند. لازم به ذکر است که مشاغلی از قبیل کشاورزی، صنایع دستی، قالی بافی، شیلات، خدمات تولید، دامپروری، محصولات خانگی و سایر مشاغل خانگی نیز در دسته مشاغل معاف از پرداخت مالیات قرار می‌گیرند.

  • مشاغل مربوط به بخش ترانزیت

چون ترانزیت از مهمترین مشاغل موجود در کشور است و در تامین منابع ارزی و نیازهای مختلف کشور نقش بسیار مهمی دارد، طبق قوانین کشور برای توسعه هر چه بیشتر این بخش و ارتقای کیفیت خدمات مشاغل مربوط به ترانزیت این مشاغل از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده نوعی از مالیات است که از محصولات و خدمات غالب مشاغل فعال در بخش‌های مختلف کشور دریافت می‌شود. دریافت این نوع از مالیات در مشاغل گوناگون ممکن است به شکلی متفاوت محاسبه شود.

اگر شما در شغلی فعالیت می‌کنید که جزء مشاغل معاف از مالیات نیست باید بر اساس قانون سازمان مالیاتی کشور مالیات پرداخت کنید. اما اگر در هر کدام از مشاغلی که مشمول معافیت مالیات هستند فعالیت دارید ملزم به پرداخت مالیات نیستید.

 

جمع بندی

با توجه به اینکه دریافت مالیات به عنوان یکی از روش‌های مرسوم درآمد زایی دولت‌ها به شمار می‌رود، بسیاری از مشاغل با هدف تامین مالی خدمات شهری و ارتقای سطح کیفی آنها مشمول پرداخت مالیات هستند. این مالیات می‌تواند تحت عناوین مختلف و به روش‌های متفاوتی از فعالان در بخش‌های مختلف اخذ شود.

مؤدیان مالیاتی برای اینکه بتوانند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند یا شامل تخفیفات مالیاتی شوند، بایستی آمار دقیقی از میزان درآمد و سود خالص خود در دست داشته باشند. عرضه نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی با توجه به قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد توانسته چنین امکانی را برای صاحبان کسب و کارهای فروشگاهی فراهم کند.

نرم افزار فروشگاهی رایما از جمله نرم افزارهای مدیریتی است که توسط بسیاری از کسب و کارها مورد استفاده قرار گرفته و توانسته رضایت حداکثری آنها را جلب نماید. شما نیز می‌توانید با استفاده از نرم افزار رایما علاوه بر بهبود سطح خدمات رسانی به مشتریان، با ثبت فرایندهای خرید و فروش خود و محاسبه میزان درآمد و سود به شکلی دقیق اظهار نامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تکمیل کرده و با پرداخت به موقع آن از معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی که برای مشتریان خوش حساب در نظر گرفته می‌شود، استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *