زعفران به عنوان محصولی ارزشمند با نام خراسان و شهر مشهد گره‌ای ناگشودنی دارد. از آنجایی که گل‌های زعفران برای رشد بایستی در شرایط آب و هوایی خاصی قرار گیرند، این ادویه به کالایی ارزشمند تبدیل شده و به صورت انحصاری تنها در نقاط خاصی از جهان کشت می‌شود. خراسان در ایران به عنوان مهد پرورش زعفران شناخته شده و زعفران‌های کشت شده در این منطقه از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار هستند. در این مطلب از موضوع نرم افزار رایما در خراسان سرزمین طلای سرخ ایران به شرح بیشتری از این محصول ارزشمند و وجه اقتصادی تولید آن خواهیم پرداخت.

خراسان تولید کننده بهترین زعفران جهان

زعفران عنوان گران‌قیمت‌ترین ادویه جهان را به خود اختصاص داده است و ایران به عنوان تولید کننده 90 درصد از کل زعفران جهان شناخته می‌شود. مرغوب‌ترین و بهترین زعفران جهان نیز در نواحی شرقی ایران تولید می‌شود. 

رشته‌های سرخ زعفران از گیاهی با گلبرگ‌های بنفش و از شاخه‌های قرمز رنگ آن حاصل می‌شود. تاریخچه کشت زعفران در ایران به 3 هزار سال پیش بر می‌گردد. پیش‌تر این گیاه به صورت وحشی رشد می‌کرده و برای کاربردهای مختلفی همچون رنگ کردن پارچه‌ها، معطر کردن غذاها، طب سنتی، دیوار نوشته و نقاشی و … استفاده می‌شده است. صادرات این محصول برای اولین بار در دوران پارت‌ها آغاز شد.

این ادویه ارزشمند امروزه کاربردهای بسیار زیادی در غذاهای اروپایی و آسیایی دارد و علاوه بر خوش طعم و خوش عطر کردن انواع غذاها به دلیل داشتن خاصیت آرام‌ بخشی در نوشیدنی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در تهیه ماسک‌های خانگی مراقبت از پوست نیز کاربرد دارد.

نرم افزار فروشگاهی خراسان

کاشت و برداشت زعفران

این نحوه کاشت و برداشت زعفران است که کیفیت آن را متمایز می‌کند. مناطق گرمسیر و معتدل گزینه خوبی برای پرورش گل‌های زعفران هستند. خاک مورد استفاده برای کاشت زعفران بایستی دارای زهکشی مناسب بوده و غنی از مواد آلی باشد. نور مناسب از دیگر شرایط لازم برای پرورش زعفران است.

علیرغم اینکه اغلب کاشت زعفران با روش‌های سنتی شامل روش چاله‌ای، نواری و کپه‌ای صورت می‌گیرد، اما بسیاری نیز از روش‌های مدرن و گلخانه‌ای برای پرورش این محصول استفاده می‌کنند. 

بهترین زمان برای کاشت پیازهای زعفران از مرداد ماه تا مهر ماه است. از آبان ماه تا اردیبهشت نیز دوره بیداری آنها خواهد بود. محدوده زمانی برداشت گل‌های زعفران 15 الی 25 روز است و برای حفظ کیفیت و عطر آنها لازم است که گل‌ها پیش از طلوع آفتاب برداشت شوند.

بازار خرید و فروش زعفران

شرق کشور به عنوان مرکز اصلی کاشت و برداشت زعفران ایران شناخته می‌شود. میزان تولید سالانه زعفران در کشور در حدود 330 تن و میزان صادرات آن 280 تن است. بالغ بر 100 هزار خانوار در مناطق مختلف خراسان از طریق کاشت و برداشت زعفران امرار و معاش می‌کنند.

استان های خراسان شمالی و جنوبی، شهرستان‌های قائن، گناباد، سرایان، بجستان، مشهد، بیرجند، تربت حیدریه، فردوس، تایباد و خاف از جمله مراکز تولید کننده زعفران در ایران هستند. زعفران قائنات تحت عنوان نگین قائنات مرغوبیت‌ترین زعفران تولید شده در این منطقه است.

کسب و کار زعفران یکی از حوزه‌های مناسب برای اشتغال در ایران است که می‌تواند مراحل مختلف کاشت تا فروش آن را در بربگیرد. با توجه به اینکه مقدار قابل توجهی از زعفران تولید شده در ایران در داخل بسته‌ بندی شده و عرضه می‌شود، راه‌اندازی کسب و کار مرتبط با این حوزه بسیار رونق گرفته و ایده‌های خلاقانه برای بسته‌ بندی و بازاریابی می‌تواند راه موفقیت و توسعه اقتصادی در این زمینه را هموار سازد. امر صادرات و ورود زعفران به بازار بورس و کالا از سایر زمینه‌هایی هستند که فرصت‌های زیادی را پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار داده‌اند.

نرم افزار فروشگاهی در خراسان

نرم افزار فروشگاهی رایما خدمتی از جنس اعتماد

هر کسب و کاری برای مدیریت بهینه و تسهیل و تسریع فرایندهای خرید و فروش و کنترل بهتر ورودی و خروجی ملزم به استفاده از روش‌های نوین و دقیقی است که بتواند همزمان رضایت حداکثری مشتریان را جلب نماید. از این رو ضروری است که کسب و کارهای مرتبط با زعفران به عنوان محصول ارزشمند صادراتی از یک سیستم فروش، حسابداری و مالی کارآمد و دقیق برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. 

نرم افزار فروشگاهی ساده رایما حاصل تجربه موفق سال‌ها فعالیت در حوزه طراحی و تولید سیستم‌های حسابداری، انبارداری و خرید و فروش است که توسط گروه مهندسی نرم افزار رایورز طراحی و عرضه شده است. طراحی نرم افزار فروشگاهی کیف و کفش و نسخه های دیگر رایما با استفاده از جدیدترین متدها و مطابق با استانداردهای رابط کاربری در سطح جهانی صورت گرفته است.

با خرید نرم افزار صندوق فروشگاهی رایما می‌توانید به بهترین شکل امور مربوط به خرید و فروش، دریافت و پرداخت، مدیریت چک و مدیریت انبار و … را انجام دهید. رایما در دسته نرم افزار فروشگاهی ارزان قرار میگیرد که این مورد باعث میشود خرید آن برای مغازه داران آسان باشد. این نرم افزار همچنین دارای قابلیت اتصال به ترازوهای دیجیتال و کارتخوان و ارائه گزارش بوده و امکان بروزرسانی ویژگی‌های آن نیز فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *